torsdag 18. juni 2009

Return of the Blog

En vis mann sa en gang at den som venter lenge, venter på noe godt. Nærmere virkeligheten er det vel at den som venter lenge alltid blir skuffet, men pytt, det er vel muligens på tide å nok en gang lette sløret og la lyset skinne lenge nok til at dere der hjemme kan snuse på min mytiske tilværelse her i sydkorsets land. For dere som har glemt meg, er jeg nummer fire av Bjaanes-barna, sønn av Sognepresten, har langt, lyst hår, relativt store ører og er ca. 190 cm på strømpelessen.

Sist gang jeg førte fingrene mot tastaturet var det sommer, 40 grader og frihet. Måneder har flydd forbi. Timer med nesen dypt begravet i alskens litteratur, beruset på vitskap og så altfor mange kopper kaffe, har ført meg til denne dag der jeg nok en gang kan vandre fritt og sniffe rosene. Siste eksamen ble gjennomført tirsdag aften, og feiret med et skikkelig nordisk elg-raut på vei ut av lokalet. Selvom de innfødte kanskje ikke setter like stor pris på elgens vakre kvad som undertegnede, er alt en del av den store plan. Det skal nevnes at den språklige forvirringen er komplett, så jeg unnskylder herved eventuelle skriveleifer som måtte åpenbare seg.

Faglig har dette semesteret bestått av Criminal Law, Torts, Finance og Accounting. Litt blandet drops der altså. Mest interessant har nok Criminal Law (kriminalrett..) vært, selv om en del av sakene/situasjonene vi analyserer til tider kan være vel grafiske. Arbeidsmengden har vært tung, med mye innleveringer og annet mumbo-jumbo. Når det er sagt, har jeg jo hatt ferie i snart to dager, så det meste er glemt for lengst eller lagret i den hjerne-mappen som bare hentes fram ved passende anledninger.

Ved siden av studiene har det jo også vært til litt sysler. Spiller fortsatt fotball for Belconnen United i fjerde divisjon, så får løpt av meg litt av hvert der. I skrivende stund har jeg litt problemer med å hente fram alt jeg har gjort siden sist, men har vært på litt konserter (Cat Empire, Jarand. Jealous?), sett landskamp i fotball, vært i Sydney en del og ellers nytt fine dager i Canberra. Har jo også fått tid til å bli onkel, så gratulasjoner til meg selv og de stolte foreldre!
Sist jeg var i Sydney var for å feire Norges nasjonaldag.

Vi (seks norske Canberra-studenter) leide en bil og tok turen over naturskjønne Blue Mountains til Sydney. ANSA og Sjømannskirken arrangerte tog, og politiet sperret faktisk av gater for oss midt i Circular Quay området (ved Sydney Harbour). Mellom 500 og 1000 feststemte nordmenn møtte opp og marsjerte til ”Norge i rødt, hvitt og blått” – den eneste sangen det norske studentorkesteret, bestående av fire personer, kunne spille! Etter toget var det synging av nasjonalsang, felespill, sekkeløp og norske varer til utlodning. Sjømannspresten slo til med litt halling. Alt med operahuset og Harbour Bridge i bakgrunnen – det beste av to verdener. Alt i alt en meget vellykket helg. Verdensberømte ble vi jo også: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3080136.ece <-- Meg i grå dress med vikinghjelm, lett joggende.

For de som sliter med geografien, så ligger Canberra slik til at årstidene er omvendt fra Norge. Altså, har vi nå vinter, mens dere der hjemme kan kose dere med grilling, bading osv. I alle fall i den uken dere har fint vær. Jeg har vinterferie i overkant av av måned, og de første ukene skal brukes til å slappe av og ikke tenke. I juli kommer Kjetil fra Egersund som skal på utveksling i North-Queensland. Skal møte han i Sydney og være guide i noen dager før jeg blir med nordover og får meg en smak av sommer i Townsville.

Magen romler og lukten av gjærbakst begynner å sive inn i stuen, så det er vel på tide å avslutte dette innlegget. Ettersom jeg er fri og frank blir det nok ikke for lenge til neste gang. Jeg håper alt går bra med dere der hjemme, og ønsker dere en fin sommer! Har lastet opp litt bilder under, hiver opp flere når jeg får summet meg til det!


Dagens sitat:

“Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?”

- Piet Hein (1905-1996)

2 kommentarer:

Øystein sa...

Godt å høre at det er liv i deg der nede! Filip trenger alle onkler han kan få tak i..

Også slike som vokser en ti-tjue centimeter skriftlig.

Elise sa...

Hei på deg! Haaper alt er vel der nede.Jeg har også blitt en blogger nå :) Kos deg i bassenget *sukk* her er det haggel og regn. Kaldt